Dryneedling

dryneedling

Goed om te weten

Dry Needling is een veilige en effectieve manier om knopen in uw spieren snel te laten ontspannen.
De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie.

Behandeling

Vooraf analyseren wij de klachten door een gesprek en gericht onderzoek. Daarna zoeken wij in de spieren die mogelijk de pijn veroorzaken naar de “triggerpoints”. Dit is een “knoop” in de spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. Door middel van een speciale techniek prikken wij de spieren aan waardoor deze snel en langdurig ontspannen.
Bij Dry needling gebruiken wij een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voel je in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kun je direct gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is van korte duur.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.

Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam.
Bij Dry needling wordt meestal gebruik gemaakt van één naald waarmee de spier kortdurend wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: de zogenoemde ‘triggerpoints’. Er is geen sprake van een ‘energie’ behandeling.

Klachten triggerpoints

Klachten die kunnen voortkomen uit triggerpoints zijn:

• pijn en/of lokale stijfheid in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’;
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten;
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en);
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen;
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Klik hier voor een filmpje waarin wordt uitgelegd wat een triggerpoint is.

Om een afspraak te maken ga je naar ons patientenportaal. Kies bij het maken van een afspraak voor onze therapeuten Martijn Smorenburg, Simone Spek of Bas Broekhuizen. Wil je meer informatie of telefonisch een afspraak maken? Neem dan gerust contact met ons op via tel. 0348-443141
Wij hebben een erkend certificaat voor het uitoefenen van Dry Needling (Extremiteiten, Wervelkolom, Hoofdpijn en Kaak) en zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Dry Needling. Voor meer informatie over dry needling kun je ook onze folder downloaden.