Echografie

Goed om te weten

In onze praktijk beschikken wij over twee moderne echografie apparaten.  Hiermee kunnen wij net dat beetje extra bieden wanneer regulier fysiotherapeutisch onderzoek niet voldoende is.  Of wanneer je ergens anders onder behandeling bent en graag een second opinion wilt. Niet elke fysiotherapeut is gecertificeerd om een echo uit te mogen voeren. Bas Broekhuizen (praktijkeigenaar en fysio- manueeltherapeut) is hier echter speciaal voor opgeleid en helpt graag.

Hoe werkt echografie?

Echografie is niet schadelijk voor de gezondheid. Ook is het snel, gemakkelijk en pijnloos. Tijdens een echografie consult worden geluidsgolven uitgezonden en ontvangen. Je hoort of voelt deze niet. Via een transducer (echokop) worden deze geluidsgolven opgevangen. De echokop beweegt met behulp van contactgel over de huid heen en weer. De geluidsgolven worden op een tabletscherm omgezet naar zwart wit beelden.

Deze pijnloze en gemakkelijke methode brengt diverse zaken in beeld. Zoals de musculoskeletale spieren, pezen, kapsel, banden, botten en gewrichten. Hiermee kunnen onderliggende problemen worden opgespoord.  In veel gevallen is de pijnklacht daardoor sneller te achterhalen. Dit zorgt ervoor dat het behandelplan gerichter kan worden opgesteld.

Wanneer kan echografie worden ingezet?

Een echografisch onderzoek kan worden ingezet als aanvulling op het reguliere fysiotherapeutisch onderzoek. En wanneer tijdens het behandelplan het herstel stagneert. Dit gaat altijd in overleg met de behandelend fysiotherapeut. Klachten of vermoedens waarbij het zinvol kan zijn om echografie toe te passen zijn:

• spierblessures (bijvoorbeeld bij een verdikking of een scheur);
  • een peesblessure (bijvoorbeeld bij een gescheurde pees, verkalking, verdikking/ontsteking);
  • een slijmbeursontsteking;
  • verrekking of scheuring van gewrichtskapsel of banden;
  • cystes.

Kosten echografie consult

Wij berekenen geen extra kosten voor een echografie consult. Indien je aanvullend bent verzekerd wordt het consult dan ook gewoon vergoed door de zorgverzekeraar. Heb je geen aanvullende verzekering of ben je door de vergoeding heen, dan rekenen wij een tarief van 50 euro. Ook als je in een andere praktijk in behandeling bent ben je van harte welkom voor een echo diagnostisch onderzoek.

Afspraak maken

Om een afspraak te maken ga je naar ons patientenportaal. Kies bij het maken van een afspraak voor onze therapeut Bas Broekhuizen. Wil je meer informatie of telefonisch een afspraak maken? Neem dan gerust contact met ons op via tel. 0348-443141