Hoofdpijn

hoofdpijn
Belangrijk om te weten
  • Hoofdpijn is in de meeste gevallen een onschuldige klacht, maar kan wel gevolgen hebben voor de kwaliteit van leven.
  • Het kent verschillende vormen (spanningshoofdpijn, migraine, cervicogene-hoofdpijn, clusterhoofdpijn, medicatiehoofdpijn).
  • De verschillende vormen van hoofdpijn kennen een andere aanpak van behandelen.
  • Cervicogene-hoofdpijn wordt gekenmerkt als veroorzaakt door structuren in de nek.

Wat is hoofdpijn?

Het is letterlijk pijn die in het hoofd ervaren wordt. Echter kennen de verschillende vormen een verschil in oorzaak. Het is over het algemeen een onschuldige klacht. Maar het kan doorgaans wel een grote invloed hebben op de kwaliteit van leven waardoor je je niet alleen beperkt voelt in het concentreren op het werk of in privé situaties, zoals tijdens het autorijden.

De klachten bij hoofdpijn variëren per vorm. Zo kan het zich uiten in enkelzijdige of dubbelzijdige hoofdpijn. Ook kan de kwaliteit van de pijn verschillen in niet alleen drukkend/knellend van karakter, maar ook in stekende of schietende pijn. De duur varieert van minuten, tot uren en soms dagen achtereenvolgend. Verder kan er overgevoeligheid voor licht en/of geluid optreden en regelmatig ook bijkomende misselijkheid en/of duizeligheid.

Wat kunnen wij voor je betekenen?

Wat veel mensen niet weten is dat mensen met hoofdpijn ook gezien kunnen worden door de manueel therapeut. De hedendaagse manueel therapeut is opgeleid om onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende vormen.  Daarbij kan een passend therapieplan op worden gesteld om wat aan de klachten te kunnen doen. Een eventueel tweesporig beleid in samenspraak met de huisarts (voor eventuele medicatie) is daarbij niet uitgesloten. Medicatie is vaak echter niet de enige manier om u van uw hoofdpijn af te helpen. Manuele therapie en/of dryneedling kunnen hier ook goed bij kan helpen, zeker voor de langere termijn.

Om een afspraak te maken ga je naar ons patiëntenportaal. Wil je meer informatie of telefonisch een afspraak maken? Neem dan gerust contact met ons op via tel. 0348-443141 of Whatsapp op 06-17475309. Wij staan als erkend fysiotherapeut geregistreerd bij het Kwaliteits Register Fysiotherapie (KRF, voorheen het KNGF).