Lage rugpijn

Belangrijk om te weten
  • Lage rugpijn komt veel voor en is meestal niet ernstig.
  • Lang staan of zitten en bewegen kan behoorlijk pijn doen.
  • Als je zo gewoon mogelijk blijft bewegen, vergroot je de kans op herstel.
  • Forceer jezelf niet en zorg dat je niet lang in dezelfde houding zit of staat.
  • Je kunt terecht bij een fysiotherapeut voor informatie, advies over verstandig bewegen en specifieke oefeningen voor je rug.

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Het komt veel voor: vier van de vijf mensen hebben er weleens last van. Waardoor de pijn veroorzaakt wordt, is vaak moeilijk te achterhalen. Bij de meeste mensen heeft lage rugpijn te maken met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Die zijn dan – simpel gezegd – tijdelijk ‘uit vorm’. Zelfs bij erge pijn is er meestal geen sprake van een ziekte of blijvende schade.

Patiënten met lage rugpijn hebben pijn onderin hun rug. De pijn kan ook uitstralen naar de bil of het been. Lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan behoorlijk pijn doen. Bij sommige mensen is de rugpijn eenmalig, anderen hebben geregeld klachten.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Als je lage rugpijn hebt, kun je bij ons terecht voor informatie, advies en oefeningen gericht op je houding en (de opbouw van) je dagelijkse activiteiten. Ook kan massage een onderdeel van de therapie zijn. Daarnaast krijg je informatie en oefeningen voor de problemen die je ervaart bij het bewegen. Bij klachten gaat de pijn door de specifieke rugoefeningen niet meteen weg, maar de behandeling kan er wel voor zorgen dat je je beter voelt en op termijn terugkeer van de klacht voorkomen. Wanneer de klachten niet snel genoeg verbeteren kan een van onze manueel therapeuten aanvullend onderzoek doen.

Om een afspraak te maken ga je naar ons patiëntenportaal. Wil je meer informatie of telefonisch een afspraak maken? Neem dan gerust contact met ons op via tel. 0348-443141 of Whatsapp op 06-17475309. Wij staan als erkend fysiotherapeut geregistreerd bij het Kwaliteits Register Fysiotherapie (KRF, voorheen het KNGF).  Ben je niet in staat naar onze praktijk te komen? Wij verzorgen ook fysiotherapie aan huis.