osteoporose
Goed om te weten
  • Bij osteoporose worden je botten broos door een te snelle botontkalking.
  • Je botten breken sneller en gemakkelijker als je osteoporose hebt.
  • Het is helaas niet te genezen.
  • Met voldoende lichaamsbeweging, een gezonde voeding, medicatie en voldoende zonlicht kun je de klachten wel verminderen.
  • Onze fysiotherapeuten kunnen je helpen om beter te bewegen en de kans op vallen kleiner te maken.
  • Ook als je iets gebroken hebt kan fysiotherapie je helpen bij het herstel.

Wat is osteoporose?

Het betekent letterlijk: poreus bot. Als je osteoporose hebt, zijn je botten brozer en is de kans op een botbreuk groter. Het is niet zo dat dit nu eenmaal hoort bij het ouder worden zoals veel mensen denken. Er zijn verschillende factoren die invloed kunnen hebben op de kans dat iemand osteoporose krijgt of dat de osteoporose erger wordt.  Dit zijn:

• je leeftijd;
  • geslacht (het komt meer voor bij vrouwen);
  • erfelijkheid, het zit in je familie;
  • eerdere botbreuken;
  • een vroege overgang;
  • gebruik van bepaalde medicatie;
  • reuma;
  • tekort aan testosteron bij mannen;
  • epilepsie;
  • een overactieve schildklier;
  • de ziekte van Crohn.

Toch zijn er ook factoren die osteoporose kunnen veroorzaken of verergeren waar je wél zelf iets aan kunt doen. De meest voorkomende oorzaken zijn:

• onvoldoende lichaamsbeweging;
  • te weinig calcium binnenkrijgen;
  • te veel cafeïne, eiwit, vezels en/of zout;
  • alcohol;
  • roken;
  • te laag gewicht;
  • geen of te weinig vitamine D.

Osteoporose komt veel voor. Wereldwijd krijgt ongeveer een op de drie vrouwen en een op de acht mannen er last van. En dit gebeurt soms ook bij jongere mensen.

Osteoporose is een sluipende aandoening waar je in het begin niet zoveel van merkt. Vaak wordt het pas ontdekt als je een bot breekt. Botbreuken zijn dan ook vaak een reden om te kijken of iemand osteoporose heeft. De volgende breuk zou namelijk minder onschuldig kunnen zijn! De meest voorkomende botbreuken bij mensen met osteoporose zijn: het inzakken van de rugwervels, polsbreuken, heupbreuken en ribbreuken. Door deze breuken kun je last hebben van pijn, maar ze kunnen je ook beperken bij je dagelijkse bezigheden.

Wat kunnen wij voor je betekenen?

Onze fysiotherapeuten kunnen je helpen om beter te bewegen en de kans op vallen kleiner te maken. Als je toch gevallen bent, helpt fysiotherapie ook bij het herstel na botbreuken. Wij behandelen regelmatig patiënten die een grote kans hebben om osteoporose te krijgen. Daardoor kunnen we deze aandoening soms al in een vroege fase opsporen.

Om een afspraak te maken ga je naar ons patiëntenportaal. Wil je meer informatie of telefonisch een afspraak maken? Neem dan gerust contact met ons op via tel. 0348-443141 of Whatsapp op 06-17475309. Wij staan als erkend fysiotherapeut geregistreerd bij het Kwaliteits Register Fysiotherapie (KRF, voorheen het KNGF).  Ben je niet in staat naar onze praktijk te komen? Wij verzorgen ook fysiotherapie aan huis.