Reumatoide artritis

reumatoide artritis
Goed om te weten
  • Reumatoïde artritis is een chronische ziekte die vooral de gewrichten aantast.
  • Veelvoorkomende symptomen zijn pijn, stijfheid en vermoeidheid.
  • Medicatie zorgt dat de ziekte minder snel erger wordt.
  • Het is belangrijk dat je actief blijft, zonder je lichaam te overbelasten.
  • Fysiotherapie kan helpen als je last hebt van vermoeidheid, verminderde spierkracht, of als je een slechtere conditie hebt.

Wat is reumatoide artritis?

Reumatoïde artritis is een chronische ontstekingsziekte. Chronisch betekent dat het niet meer over gaat. De ziekte tast vooral gewrichten en de lichaamsstructuren daaromheen aan. Maar ook andere delen van het lichaam kunnen aangetast zijn, zoals de huid, het hart en de longen. In Nederland hebben bijna een kwart miljoen mensen reumatoïde artritis. De ziekte komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. De oorzaak is onbekend.

Mensen met reumatoïde artritis kunnen last hebben van de volgende symptomen:

• Pijn, zwelling en stijfheid in gewrichten
  • Ochtendstijfheid
  • Vermoeidheid
  • Minder spierkracht
  • Slechtere conditie

Het verschilt van persoon tot persoon of de ziekte erger wordt en hoe snel. Ook kun je de ene periode meer last hebben van klachten dan de andere periode. Het gebruik van medicijnen zorgt er meestal voor dat de ontsteking in de gewrichten minder wordt. Door roken kan de ziekte juist erger worden.

Wat kunnen wij voor je betekenen?

Als je veel last hebt van de gevolgen van reumatoïde artritis, dan kunnen wij je helpen. We starten met een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek. Hierdoor komen we erachter welke activiteiten jou de meeste moeite kosten. Is dat lopen? Of opstaan uit een stoel? Of iets pakken van een hoge plank? Ook onderzoeken waaróm deze activiteiten je zoveel moeite kosten. We bekijken bijvoorbeeld hoe bewegelijk je gewrichten zijn, testen je spierkracht en kijken hoe het gesteld is met je conditie. Na het onderzoek maken we samen met jou een plan en geven we je oefeningen. Een deel daarvan kan je thuis doen, andere doe je onder begeleiding in onze praktijk. Soms vinden we het daarnaast verstandig om een gewricht ‘los te maken’ (mobiliseren). Hierdoor kun je de oefeningen die we gaan doen beter uitvoeren.

De oefeningen die je van ons krijgt zorgen ervoor dat je sterker wordt en dat je conditie verbetert. Soms doe je ook oefeningen om de stijfheid in de gewrichten tegen te gaan en het evenwicht te verbeteren. Deze zijn zoveel mogelijk gericht op activiteiten uit je dagelijks leven. Het is erg belangrijk dat je ook na onze behandelingen actief blijft. Zo bereik je het beste resultaat en houd je dit resultaat langer vast.

Om een afspraak te maken ga je naar ons patiëntenportaal. Wil je meer informatie of telefonisch een afspraak maken? Neem dan gerust contact met ons op via tel. 0348-443141 of Whatsapp op 06-17475309. Wij staan als erkend fysiotherapeut geregistreerd bij het Kwaliteits Register Fysiotherapie (KRF, voorheen het KNGF).

Bron: defysiotherapeut.co